Trip 2.3 - NZ zit erop - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Auke & Gerijanne Kapitein - WaarBenJij.nu Trip 2.3 - NZ zit erop - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Auke & Gerijanne Kapitein - WaarBenJij.nu

Trip 2.3 - NZ zit erop

Door: Kapitein

Blijf op de hoogte en volg Auke & Gerijanne

27 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hier zitten we dan, in het vliegtuig, op weg naar huis. Terwijl de meeste mensen wat proberen te slapen, kijk ik naar het plafond. De kleine lichtjes die hierin zitten doen me denken aan de gloeiwormen die we in Waitomo hebben gezien. Samen met Auke kijk ik terug op afgelopen maand en we beseffen dat we het ontzettend goed hebben gehad. We vinden het grappig hoe we onze manier van reizen iedere keer weer aanpassen aan het land dat we bezoeken.

Tijdens de lente zijn in Nieuw Zeeland niet alleen de zon, maar ook de regen en wolken van de partij. Het weer is zo wisselvallig dat we ons niet meer vasthouden aan voorspelde weerberichten en gemaakte plannen. In plaats daarvan zetten we iedere morgen vroeg de wekker. Als de zon schijnt gaan we op pad en als het regent draaien we ons nog een keertje om. Deze tactiek bevalt ons en we genieten van de verrassend leuke dagen die hieruit voortkomen.
Zo ook afgelopen maandag als we besluiten de Arthur’s - en de Lewis bergpassen te rijden. Wij genieten van de prachtige natuur om ons heen, totdat de lucht begint dicht te trekken. Deze route is te mooi om met een bewolkte lucht doorheen te rijden, dus gaan we op zoek naar een slaapplaats.
We komen aan bij een nette camping met een ontzettend aardige eigenares. We kletsen wat met elkaar en ze vertelt ons dat ze hier is komen wonen nadat haar huis in 2011 door een aardbeving is verwoest. Ze is er flink op achteruitgegaan (net als vele anderen). Ze zegt hier meteen achteraan ‘mijn man en kinderen leven gelukkig nog!’. Wat moet dat een spannende en onzekere tijd zijn geweest!

De volgende morgen worden we al vroeg wakker en besluiten we (met een strakblauwe lucht boven ons) door te rijden naar Kaikura. Het dorpje dat bekend staat om zijn sealife. Aangekomen lopen we een informatieoffice binnen om te vragen of wij die dag met dolfijnen kunnen zwemmen.
De vrouw achter de bali geeft aan dat de wind die middag sterk toeneemt en de tours dan waarschijnlijk niet doorgaan. We kunnen wel met de eerstvolgende tour mee, als we dat willen. Prima, wanneer? Met 15 minuten antwoord de vrouw. We gaan ervoor. Papieren invullen, zwemkleding aan, wetsuit passen en snel nog het laatste stukje van een informatie filmpje kijken.
Als we eenmaal onderweg zijn met de boot komen we heel veel albatrossen tegen. Grote meeuwen als je het ons vraagt, maar natuurlijk leuk om gezien te hebben!
Als er een grote groep dolfijnen om ons heen zwemt, stopt de kapitein met varen en mogen we te water. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit de eerste minuten best wel een beetje eng. Wat zijn het er veel!!! Het zijn kleine Hector dolfijnen, maar ik vind ze er van dichtbij vrij groot uitzien. Ze zijn super nieuwsgierig en komen steeds vanuit het niets voor, boven, onder en achter je langs zwemmen. Eenmaal gewend kun je alleen maar genieten. Wat gaaf om tussen deze beesten te mogen zwemmen. Een verrassend leuke dag!!

Hierna rijden we door naar Christchurch. In februari 2011 heeft een aardbeving deze stad getroffen. Dit is nog goed te zien aan gedeeltelijk ingestorte gebouwen, gesloten winkels en de vele bouwvakkers die hier dagelijks aan het werk zijn. Er is veel kunst te vinden, wat de stad nog een beetje opvrolijkt. Na een tijdje zoeken vinden we, in opgestapelde zeecontainers, een aantal winkels. Al met al was dit een vreemd stadsbezoek.
Als de laatste dag van onze reis is aangebroken maken we de auto schoon en nemen we afscheid van onze ‘optimus prime’. We hadden in dit mooie diverse land nog wel even door kunnen reizen, maar het is tijd om weer naar huis te gaan en ieders verhalen te horen.

In de drie reisverslagen van Nieuw Zeeland hebben we natuurlijk lang niet alles kunnen vertellen. Daarom hebben we speciaal voor jullie een top 10 gemaakt, wat voor ons de leukste bestemmingen waren van afgelopen maand.

Nummer 10: Lewis pass.
Een prachtige bergpas op het Zuidereiland

Nummer 9 : Taupo.
Hier hebben wij de daghike ‘Tongariro Alpine Crossing’ gemaakt. Rokende vulkanen en besneeuwde bergmeren!

Nummer 8 : Coromandel.
Bij Hot water beach zorgt een hete ondergrondse bron ervoor dat het water wordt opgewarmd. Wij hebben hier ons eigen warme badje gegraven en een paar uur heerlijk liggen relaxen.

Nummer 7: Aroaki MT Cook.
Mooie wandelingen gemaakt rondom de hoogste berg van Nieuw Zeeland ‘Mount Cook’.

Nummer 6: Abel Tasman.
Een drie daagse wandelroute langs stranden en bossen.

Nummer 5: Queenstown.
Gezellige stad. Hier hebben wij Auke’s verjaardag gevierd en geskydived.

Nummer 4: Oamaru.
Stad waar de pinguïns ’s avonds over straat lopen. Super schattig!!

Nummer 3: Kaikura.
Klein dorpje, waar veel sealife te vinden is. Wij hebben hier gezwommen met dolfijnen.

Nummer 2: Waitomo.
Glowworms in de waitomo caves zijn een must see!

Nummer 1: Doubtful Sound!!
Overnight cruise gedaan tussen dit prachtige Fjord!

• 27 Oktober 2014 - 14:23

Jan En Helma:

Super om te lezen weer! Mooie foto's :)

• 27 Oktober 2014 - 18:32

José Bonsing:

Meid....alweer naar huis! Wat gaat het toch snel. Ik hoop dat jullie goed aan- en thuiskomen en dat jullie maar veel mogen nagenieten. van de mooie belevenissen.

Gr Jose